organiseren van je kerstborrel

Waar moet je aan denken bij het organiseren van je kerstborrel?

De organisatie van je bedrijfs kerstborrel is dit jaar extra vreemd. Door Corona blijven er veel vraagtekens staan over hoe je een kerstborrel moet aanpakken. Mag iedereen naar de zaak komen? Krijgen we het geregeld dat iedereen 1,5 meter uit elkaar zit? En zo zijn er nog tal van vragen die oppoppen als je als ondernemer over een kerstborrel in het corona jaar 2020 gaat nadenken. Aangezien de meeste ondernemers toch zullen zoeken naar een manier om het op de zaak te vieren geven wij hieronder wat tips waar je aan moet denken.

Geef complimenten en maak er een positieve ervaring van

Gebruik de kerstviering van je bedrijf om mensen in het zonnetje te zetten en geef je personeel complimenten over het afgelopen jaar. Leg daarbij dus de nadruk op de successen van het afgelopen jaar en alles wat er goed ging. Je wil dat iedereen zich tijdens de kerstborrel goed voelt, en dan kun je beter gaan praten over wat beter moet of wat de doelen voor volgend jaar zijn. Houdt in plaats daarvan de sfeer los en geef je team complimentjes waar ze die verdienen. Laat tijdens de kerstborrel de hoogtepunten van het afgelopen jaar de revue passeren en bedank iedereen persoonlijk voor hun inzet. De zaken die minder zijn gegaan, kun je aan het begin van het nieuwe jaar gaan bespreken, maar daar is de kerstborrel geen goede plek voor.

Plan de kerstactiviteit het liefst buiten de deur

Je kan natuurlijk een borrel op kantoor houden, maar een kerstborrel wordt pas echt bijzonder wanneer je het buiten de muren van je bedrijfspand viert. Mensen komen dan veel meer uit hun rol van medewerker en iedereen voelt zich wat meer gelijk. Uit onderzoek is gebleken dat vooral bedrijfsactiviteiten die zich buiten afspelen goed zijn voor je personeel. Een winterse barbecue, boswandeling of outdoor event is perfect om nieuwe energie in de groep te krijgen of iedereen samen te brengen. Nu is het door Covid-19 moeilijker om zoiets geregeld te krijgen, zeker met een grotere groep. Als je een wat kleiner bedrijf hebt, kun je hier wel makkelijk zelf een creatieve oplossing voor vinden 

Begin op tijd met bestellen en plannen

Als je een keer eerder een bedrijfsborrel hebt georganiseerd weet je dat je hier op tijd mee moet beginnen. Als er zaken besteld moeten worden zoals aankleding gepersonaliseerde versiering, etc. dan moet je dat echt op tijd doen. Het is misschien vreemd om dit aan het begin van de herfst al te doen, maar je hebt te maken met een productietijd. Als je te lang wacht zijn alle leveranciers te druk. Niet voor niets dat men vanaf augustus ook al begint met het bestellen van kerstpakketten. Dit geldt zeker ook voor de catering. Cateraars hebben het rond kerstmis enorm druk, en dat zal dit jaar nu de horeca dicht is, waarschijnlijk niet anders zijn.

Zorg koste wat kost voor een informele sfeer en laat iedereen op zijn gemak voelen

Zorg er bij een kerstborrel voor dat er een informele sfeer ontstaat en dat iedereen het gezellig heeft. Onder het genot van een hapje en een drankje maken collega’s herinneringen, waardoor de band onderling nog sterker wordt. Je wil niet dat mensen zich bezwaard voelen of dat het puur een verplichting is. Normaal gesproken kan dit door bijvoorbeeld aan lange tafels te dineren en tussen de gangen door te rouleren. Door de huidige situatie is dit niet mogelijk, maar er zijn tal van andere creatieve manieren te verzinnen waarbij je verschillende mensen bij elkaar zet. Op die manier ontstaat er interactie tussen de medewerkers en zorg je ervoor dat ook mensen die normaal niet veel met elkaar optrekken op de zaak, elkaar leren kennen. Het is belangrijk dat op deze manier alle ‘lagen’ van het bedrijf met elkaar in contact komen.

Bedank je personeel in een speech

Een kerstborrel of kerstviering kan meer zijn dan ‘gewoon gezellig’. We zeiden het namelijk eerder al: successen vieren en medewerkers bedanken draagt bij aan de motivatie en het teamgevoel van medewerkers. Wanneer je je medewerkers meer wilt binden aan je bedrijf, is het volgens event managers een goed idee om dit terug te laten komen in het event. Dat kan natuurlijk in de speech van de CEO, maar ook in de vorm van een thema, een jaarquiz of een verhalenverteller.

Een avond wordt pas echt onvergetelijk wanneer iedereen een geweldige tijd heeft. Zie iedere medewerker als gast van je eigen feest. Zorg dat iedereen bij aankomst persoonlijk verwelkomd wordt, maak kerstcadeaus of bedankbriefjes zo persoonlijk mogelijk en zorg dat iedereen op zijn gemak is.