Wat is gesponsorde inhoud?
Gesponsorde inhoud is premium inhoud die een sponsor een uitgever betaalt om te maken en te verspreiden. Het is een soort adverteren dat consistent is met de omringende inhoud op een webpagina. Bijvoorbeeld bij een vlog over auto’s komt er dan een gesponsord artikel van een autofabrikant. Zo kan de vlogger geld verdienen met vloggen. Met andere woorden, gesponsorde inhoud is een advertentie die eruitziet alsof hij er hoort te staan - het voelt als een natuurlijke pasvorm voor een platform, in plaats van als een overduidelijke advertentie. In de kern is gesponsorde inhoud eenvoudig: twee merken vormen een partnerschap met gesponsorde inhoud: de adverteerder betaalt voor de inhoud en een ander merk, influencer of uitgever deelt deze.
3 dingen die u moet weten over gesponsorde inhoud:
Gesponsorde inhoud evolueert altijd met het digitale landschap. Als er nieuwe manieren voor ons opduiken om inhoud te consumeren, kunt u er zeker van zijn dat gesponsorde inhoud zal volgen. Omdat het voortdurend verandert, zijn veel definities van gesponsorde inhoud niet volledig of uitgebreid genoeg. Bij het definiëren van gesponsorde inhoud zijn er 3 aspecten waarmee u rekening moet houden:
- Wat is het verschil tussen gesponsorde inhoud en normaal adverteren?
- De inhoudsformaten van gesponsorde inhoud
- Gesponsorde inhoud ziet eruit als andere inhoud in de feed
Wat is het verschil tussen gesponsorde inhoud en normaal adverteren?
Het verschil tussen gesponsorde inhoud en normaal adverteren is dat gesponsorde content een soort normaal adverteren is die specifiek is bedoeld voor een gesponsord partnerschap tussen twee merken. Het verschil is vergelijkbaar met het gezegde “alle vierkanten zijn rechthoeken, maar niet alle rechthoeken zijn vierkanten”. Alle gesponsorde inhoud zijn advertenties , maar niet alle advertenties zijn gesponsorde inhoud. Het verschil is dat gesponsorde inhoud precies dit is: inhoud. Het is een video of foto of artikel dat eruitziet als elke andere video, foto of artikel op de pagina.
Wat is adverteren?
Volgens de experts zijn advertenties waarbij de advertentie overeenkomt met de vorm, het gevoel en de functie van de inhoud van de media waarop deze wordt weergegeven. Noch de advertenties, noch gesponsorde inhoud zijn storend. De soorten inhoud van gesponsorde content. Elk type inhoud dat u maar kunt bedenken, kan gesponsorde inhoud zijn, omdat gesponsorde inhoud niet beperkt is tot welk formaat of stijl dan ook. Het enige dat inhoud scheidt van gesponsorde inhoud is de sponsoring!
Hoe kun je het toepassen? Onder andere in:
-Videos (YouTube)
-Foto’s (Instagram)
-Gesponsorde tweets (Twitter)
-Gesponsorde pinnen (Pinterest)
-Instagram tv-afleveringen
-Snapchat-verhalen
-Facebook-verhalen
-Youtube filmpjes
-Podcast-afleveringen of series
En meer!